Friday 20 June 2014

Berau, Derawan en Balikpapan

Off we go!

Als we al onze bagage hebben ingecheckt zitten we na 5x veranderen van Gate, in het vliegtuig richting Balikpapan, Borneo waar we over stappen op een propellor vliegtuigje naar Berau. Aangezien we toch al zo'n enorm vertrouwen hebben in de Indonesische vliegtuigmaatschappijen steken de piloten even een sigaretje op tijdens de vlucht om onze zorgen te bevestigen.. Maar de vlucht verloopt vlekkeloos. We hebben geen idee waar we terecht gaan komen en onze Indonesische collega's bereiden ons voor op een 'wat minder goed hotel'... Als we aankomen begint de exotische reis: we gaan naar een speciaal restaurant, waar allerlei verschillende gerechtjes op tafel worden gezet en je alleen betaald wat je eet/aanraakt. Op tafel staan allerlei soorten gerechten waaronder koeienhersenen, sate van koeientong, kippenlevertjes en gelukkig ook beef rendang. Daarna op naar het hotel wat prachtig blijkt te zijn. We krijgen een mooie kamer en er is zelfs goed WIFI.

De patienten zijn allemaal opgevangen in een hotel waar we ze kort bezoeken.Daarna is het tijd voor diner met 'the head of the ministry of health'. De volgende morgen beginnen we vroeg en eindigen we laat. Zoals we gewend zijn van deze charity-trips is het keihard werken. Er worden 20 patiënten behandeld en we kunnen gelukkig al onze data verzamelen. Als we om 5 u 's morgens terug komen in het hotel zijn we kapot, na een korte rust worden de laatste 3 patiënten behandeld en is het alweer tijd voor het diner. Vroeg naar bed, want de volgende dag gaan we naar de Derawan-Islands!

Om 6 uur 's morgens vertrekken we met de chirurgen/tandartsen en hun familie eerst met de bus, een klein stukje maar (4 uur) waarna we overstappen op een speedboot die ons in 30 min. naar Derawan brengt. De tassen worden van boord gehaald maar we krijgen geen kans om de kamers te zien. Gelijk weer verder naar de andere eilanden..

Hoewel de eilanden prachtig zijn is dit wel even wat anders dan we hadden verwacht. Indonesisch sight-seeing is vermoeiend! Op elk eiland blijven we 45-60 min. waarna we weer verder gaan naar de volgende. Het is heet en we hebben ons hier totaal niet op voorbereid. We maken wat foto's maar kunnen niet zwemmen, op het strand liggen of wat uitrusten wat ons toch een beetje teleurstelde. 's Avonds om 7 uur zijn we weer terug op Derawan, het grootste eiland waar we een kamer krijgen op paaltjes in het water.

De volgende ochtend vertrekken we vroeg. De boot, daarna de busreis gaan sneller dan de heenweg waardoor we nog wat tijd hebben om de patiënten te bekijken. Ook dit gaat vlot. s' Middags zijn we in Balikpapan waar de rest terugvliegt naar Makassar en Poso. Wij verblijven met onze Duitse collega in een van de mooiste hotels van Balikpapan.

In Balikpapan wonen veel (franse) expads vanwege de olie-bedrijven. Het is een grote schone stad met veel goede restaurants. Ons hotel heeft een prachtige Sky-bar waar we uitzicht hebben over het strand en de stad. Even tot rust komen, westers eten en de data verwerken..

Inmiddels zijn we weer terug in Makassar waar we nu het Internationale congres bijwonen voor Tandheelkunde. Verschillende sprekers uit Japan, Singapore, Taiwan en Duitsland zullen hier een presentatie geven over uiteenlopende onderwerpen. Van stamceltransplantatie tot prothetiek, er komen veel onderwerpen aan bod. Hierover later meer. Nu eerst... foto's!

Borneo vanuit het vliegtuigje

@ Balikpapan Airport: charge & lock your phone

Labiognatopalatoschisis

Amanda at work

Lawrence at work

Indonesian way: draaimolen draait alleen als papa trapt..

Lekker wokken

Voetbal kijken om 3 uur 's nachts via skype met thee en koekjes

Borneo rural area

Derawan Islands

Indonesische manier van schelpjes verzamelen: met beestjes er nog in..

Lake inside an Island

Uitzicht voor het slapen gaan